Etter 3 års erfaring med Pc-bruk på Sandvika VGS kan jeg i dag drøfte både fordeler og ulemper med det å bruke en Pc som et hjelpemiddel på den Videregående skolen. Men det er ikke bare lett å komme fram til et helt klart svar om hva som er det riktige å gjøre når det gjelder Pc bruk. Pcen kan være en stor fristelse for underholdning samtidig som den for de seriøse elevene som ønsker å gjøre det bra på skolen, kan bidra til en større bredde innenfor ulike fag.
I dag har omfanget av nettsider og informasjon spredd seg og man kan i dag få gratis tilgang på nettsider som kan hjelpe en til å få en bedre forsåelse i faget. Med Pc kan ord lett slås opp og mer informasjon kan finnes. Selv føler jeg at dette har vært til stor hjelp. Man får ved dette en større og bedre forståelse av faget ved å nettopp bruke flere kilder som en del av undervisningen. Gjennom dette føler jeg at kompetanse nivået mitt har blitt bedre og resultatene har vist det samme. Jeg har også fått bedre forståelse for bruken av Pc, noe som kan være godt når man kommer seg ut i arbeidslivet. Det å skrive på Pc går nå fort og enkelt.
Samtidig er det visse ulemper med det å sette oss ungdommen foran Pcen. Her er det mange fristelser. Det er som en slags godtebutikk for småbarn denne Pcen og konsentrasjonen er ikke alltid på topp. Man blir trukket til steder som Facebook og Msn. Men alt i alt syns jeg at det å bruke Pc på skolen er noe som har vært en stor fordel for meg. Jeg har brukt den flittig til å slå opp og kunne komme med fakta for å kunne underbygge det jeg sier. Blant annet har Pcen kommet til nytte når jeg i år begynte med det helt nye faget Samfunnsgeografi, hvor vi ikke har noen spesiell lærebok. Ved hjelp av nettet gjør det at man kan søke og finne informasjon som underbygger det læreren sier. Dette ved å trekke inn dagsaktuelle ting som f.eks hva som skjer i verden. Så jeg syns det å ha Pc absolutt er en fordel for lærevillige elever!
mandag 20. april 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar